

Hauptfolge Archive - pin-up-docs - don't panic
pin-up-docs – don't panic
Perioperative-, Intensiv- und Notfallmedizin
Episodes
Mentioned books

Jul 1, 2023 • 1h 45min
Podcast Folge 53 – Juni 2023
Journal Club
Unsere Juni Folge mit unserem Journal Club, Diskussionen zur Traumareanimation und als Abkühlung: „Eis im AWR!“
Omori K, Roberts I. Prehospital tranexamic acid for trauma victims. J Intensive Care. 2023 Mar 22;11(1):12. doi: 10.1186/s40560-023-00661-8. PMID: 36949540; PMCID: PMC10035187.
Camaro C, Aarts GWA, Adang EMM, van Hout R, Brok G, Hoare A, Rodwell L, de Pooter F, de Wit W, Cramer GE, van Kimmenade RRJ, Damman P, Ouwendijk E, Rutten M, Zegers E, van Geuns RM, Gomes MER, van Royen N. Rule-out of non-ST-segment elevation acute coronary syndrome by a single, pre-hospital troponin measurement: a randomized trial. Eur Heart J. 2023 May 14;44(19):1705-1714. doi: 10.1093/eurheartj/ehad056. PMID: 36755110; PMCID: PMC10182886.
Braumann S et al. Acute chest pain—diagnostic accuracy and pre-hospital use of anticoagulants and platelet aggregation inhibitors. Dtsch Arztebl Int 2023; 120: 317–23.
Eis im AWR
Anika Brischke berichtet von ihren Erfahrungen, die Sie im Rahmen ihrer Facharbeit zur Implementierung der Versorgung postoperativer Patienten mit „Eis im Aufwachraum“ gemacht hat.
Johns DE, Gerling V, Pasker-de Jong PC. Ice pops in the recovery room: effects on postoperative nausea and vomiting. Br J Anaesth. 2017 Apr 1;118(4):637-638. doi: 10.1093/bja/aex063. PMID: 28403420.
Der Beitrag Podcast Folge 53 – Juni 2023 erschien zuerst auf pin-up-docs - don't panic.

May 31, 2023 • 3h 24min
Podcastfolge 52 – Mai 2023
In dieser Folge sprechen wir über den deutschen Anästhesie-Kongress, Patient Blood Management auf der Intensivstation, Post-punktionelle Kopfschmerzen und psychiatrische Notfälle im Rettungsdienst.
Wir wünschen Euch viel Spaß beim Zuhören, bei diesem Stück #FOAMed.
Vermischtes
Deutscher Anästhesiecongress – die vorgestellten Themen:
EKG-Seminar
Der adipöse Patient
Kinderanästhesie mit Armin und Gordon
Der nicht-traumatologische Schockraum
Pädiatrische Schmerztherapie
Kontroversen im ARDS
Der hochbetagte Patient
Sepsis
Fallvignette Geburtshilfe
PDA – „Alles auf einen PIEB“
Editorial zur neuen ESC Guideline 2022 zur Evaluation von Patient:innen vor nicht Herz-Thoraxchirurgischen Eingriffen:
Schweizer, Rémi et al. “Implementation of 2022 ESC guidelines for cardiovascular assessment before non-cardiac surgery: Major concerns to meet in the near future!.” European journal of anaesthesiology vol. 40,6 (2023): 385-386. doi:10.1097/EJA.0000000000001835
Journal Club
Thorben:
Lechner R, Hanke K, Schmid A, Mayer B, Helm M, Kulla M, Hossfeld B. Hemostatics in patients with inhibited coagulation-A viscoelastic in-vitro analysis. Transfusion. 2023 May;63 Suppl 3:S159-S167. doi: 10.1111/trf.17333. Epub 2023 Apr 26. PMID: 36971054.
Paula
Blatter R, Gökduman B, Amacher SA, et al. External validation of the PROLOGUE score to predict neurological outcome in adult patients after cardiac arrest: a prospective cohort study. Scand J Trauma Resusc Emerg Med. 2023;31(1):16. Published 2023 Apr 4. doi:10.1186/s13049-023-01081-1
Psychiatrische Notfälle
Klicke, um auf 038-023l_S2k_Notfallpsychiatrie_2019-05_1.pdf zuzugreifen
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18576902/
Klicke, um auf 038-022m_S3_Verhinderung-von-Zwang-Praevention-Therapie-aggressiven-Verhaltens_2018-09.pdf zuzugreifen
https://www.akdae.de/arzneimittelsicherheit/bekanntgaben/newsdetail/ssri-und-suizidalitat-langfassung
Klicke, um auf 038-009l_S3_Schizophrenie_2019-03.pdf zuzugreifen
https://psychiatrietogo.de/2018/12/20/notfallmassige-behandlung-der-agitation/
https://psychiatrietogo.de/2019/09/17/midazolam-nasal-ist-eine-gute-option-zur-sedierung-im-notfall/
Henneman, P. L., Mendoza, R., & Lewis, R. J. (1994). Prospective evaluation of emergency department medical clearance. Annals of Emergency Medicine, 24(4), 672–677. https://doi.org/10.1016/S019606449400199X.
Klicke, um auf 292010101_Midazolam.pdf zuzugreifen
https://link.springer.com/article/10.1007/s10049-020-00806-4
https://www.dgppn.de/schwerpunkte/menschenrechte/uebersicht-psychKGs/landesgesetze.html
https://link.springer.com/article/10.1007/s00115-014-4148-x
Der Beitrag Podcastfolge 52 – Mai 2023 erschien zuerst auf pin-up-docs - don't panic.

Apr 30, 2023 • 2h 59min
Podcastfolge 51 – April 2023
Vermischtes:
Mitteilung 108/2023 der Niedersächsischen Krankenhausgesellschaft
BGH Urteil
Studien:
Johannes:
Acute Effects of Ketamine on Intracranial Pressure in Children with Severe Traumatic Brain Injury. Crit Care Med. 2023 Feb 24; e005806 DOI: 10.1097
Trial of Endovascular Thrombectomy for Large Ischemic Strokes. N Engl J Med. 2023 Feb 10. doi: 10.1056/NEJMoa2214403. Online ahead of print.
Ines:
Jugert J, Schröder SG, Drechsel-Schlund C, Angerer P. D-ärztlich veranlasste Psychotherapie : Wichtiger Baustein im Heilverfahren der gesetzlichen Unfallversicherung [Psychotherapy prescribed by accident insurance consultants : Important component in treatment procedures of the statutory accident insurance]. Unfallchirurgie (Heidelb). 2023 Mar 14. German. doi: 10.1007/s00113-023-01313-0. Epub ahead of print. PMID: 36917224.
Dominic:
https://www.ai-online.info/archiv/2023/03-2023/ein-erweitertes-abcde-schema-als-kognitives-hilfsmittel-in-anaesthesie-intensivmedizin-und-notfallmedizin.html?backto=107
Thorben:
https://www.ai-online.info/archiv/2023/04-2023/implementierung-des-egena-konzeptes-in-einer-pilotklinik-mit-ueber-100-mitarbeitenden-der-anaesthesie-die-danger-studie.html?backto=107
Paula:
https://www.annemergmed.com/action/showPdf?pii=S0196-0644%2822%2900410-3
Hauptthemen:
Offene Frakturen
Shownotes mit Referenzen folgen
Konservativer Schockraum
https://link.springer.com/article/10.1007/s00063-021-00789-1
Der Beitrag Podcastfolge 51 – April 2023 erschien zuerst auf pin-up-docs - don't panic.

Mar 30, 2023 • 3h 39min
Podcastfolge 50 – März 2023
50 mal schon habt ihr diese einführenden Worte gelesen, 50 mal hören uns viele FOAMed-Enthusiast*innen. Danke an Euch für euer Vertrauen! <3
Diese Jubiläumsausgabe beinhaltet ausschließlich notfallmedizinischen Themen für Euch. Dana redet mit Dr. Dennis Ritter über Schuss und Explosionsverletzungen, Thorben redet mit Prof. Hinkelbein über die Reanimation in Luft- und Raumfahrt und Paula erzählt uns alles über Lawinenunfälle und akzidentielle Hypothermie.
Viel Spaß!
Journalclub
Thorben:
Bartos JA, Clare Agdamag A, Kalra R, Nutting L, Frascone RJ, Burnett A, Vuljaj N, Lick C, Tanghe P, Quinn R, Simpson N, Peterson B, Haley K, Sipprell K, Yannopoulos D. Supraglottic Airway Devices are Associated with Asphyxial Physiology After Prolonged CPR in Patients with Refractory Out-of-Hospital Cardiac Arrest Presenting for Extracorporeal Cardiopulmonary Resuscitation. Resuscitation. 2023 Mar 16:109769. doi: 10.1016/j.resuscitation.2023.109769. Epub ahead of print. PMID: 36933882.
Marsman M, Kappen TH, Vernooij LM, van der Hout EC, van Waes JA, van Klei WA. Association of a Liberal Fasting Policy of Clear Fluids Before Surgery With Fasting Duration and Patient Well-being and Safety. JAMA Surg. 2023 Mar 1;158(3):254-263. doi: 10.1001/jamasurg.2022.5867. PMID: 36598762; PMCID: PMC9857800.
Dana:
Otero-Agra M, Jorge-Soto C, Cosido-Cobos ÓJ, Blanco-Prieto J, Alfaya-Fernández C, García-Ordóñez E, Barcala-Furelos R. Can a voice assistant help bystanders save lives? A feasibility pilot study chatbot in beta version to assist OHCA bystanders. Am J Emerg Med. 2022 Nov;61:169-174. doi: 10.1016/j.ajem.2022.09.013. Epub 2022 Sep 16. PMID: 36155252.
Paula:
Robinson, Aaron E et al. “First attempt success with continued versus paused chest compressions during cardiac arrest in the emergency department.” Resuscitation, 109726. 9 Feb. 2023, doi:10.1016/j.resuscitation.2023.109726
Dominic:
Gräff I, et al. Der Übergabeprozess in der Zentralen Notaufnahme – Konsentierung von Inhalten im Rahmen eines Delphi-Verfahrens. Notfall Rettungsmed 2023. doi.org/10.1007/s10049-023-01130-3 (PDF)
Hauptthemen
Reanimation Luft- und Raumfahrt
Schuss- und Explosion
Klicke, um auf 187-023l_S3_Polytrauma-Schwerverletzten-Behandlung_2023-02.pdf zuzugreifen
S3-Polytrauma-Leitlinie 2023
Amboss: https://www.amboss.com/de/wissen/Schussverletzungen/ und
Lawinenunfälle und aktidentielle Hypothermie
https://www.hypothermiascore.org/https://www.bergundsteigen.com/wp-content/uploads/2021/08/46-49-zum-tode-verurteilt.pdfhttps://www.cprguidelines.eu/assets/posters/6.5-Hypoth-Spec-Circs-Algorithms-5.pdfhttps://cprguidelines.eu/https://www.dora.lib4ri.ch/wsl/islandora/object/wsl%3A16939/datastream/PDF/Genswein-2008-Remote_reverse_triage_in_avalanche_rescue-%28published_version%29.pdfhttps://mountainsafety.info/de/topics/avalanche-rescue/Monika, Brodmann Maeder et al. “The Bernese Hypothermia Algorithm: a consensus paper on in-hospital decision-making and treatment of patients in hypothermic cardiac arrest at an alpine level 1 trauma centre.” Injury vol. 42,5 (2011): 539-43. doi:10.1016/j.injury.2010.11.037
Pasquier, Mathieu et al. “Hypothermia outcome prediction after extracorporeal life support for hypothermic cardiac arrest patients: The HOPE score.” Resuscitation vol. 126 (2018): 58-64. doi:10.1016/j.resuscitation.2018.02.026
Extracorporeal life support rewarming rate is associated withsurvival with good neurological outcome in accidental hypothermiaRichard Saczkowski a ,*, Nick Kuzakbc ,d, Brian Grunau e, and Costas Schulzea ,f
Rauch, Simon et al. “On-Site Medical Management of Avalanche Victims-A Narrative Review.” International journal of environmental research and public health vol. 18,19 10234. 29 Sep. 2021, doi:10.3390/ijerph181910234
Paal, Peter et al. “Accidental Hypothermia: 2021 Update.” International journal of environmental research and public health vol. 19,1 501. 3 Jan. 2022, doi:10.3390/ijerph19010501
Paal, Peter et al. “Accidental hypothermia-an update : The content of this review is endorsed by the International Commission for Mountain Emergency Medicine (ICAR MEDCOM).” Scandinavian journal of trauma, resuscitation and emergency medicine vol. 24,1 111. 15 Sep. 2016, doi:10.1186/s13049-016-0303-7
Genswein, Manuel et al. “AvaLife-A New Multi-Disciplinary Approach Supported by Accident and Field Test Data to Optimize Survival Chances in Rescue and First Aid of Avalanche Patients.” International journal of environmental research and public health vol. 19,9 5257. 26 Apr. 2022, doi:10.3390/ijerph19095257
Kottmann, Alexandre et al. “The Avalanche Victim Resuscitation Checklist, a new concept for the management of avalanche victims.” Resuscitation vol. 91 (2015): e7-8. doi:10.1016/j.resuscitation.2015.03.009
Wallner, Bernd et al. “Is there any reason for prone cardiopulmonary resuscitation in avalanche victims?.” Resuscitation vol. 167 (2021): 198-199. doi:10.1016/j.resuscitation.2021.03.040
Paal, Peter et al. “Accidental hypothermia-an update : The content of this review is endorsed by the International Commission for Mountain Emergency Medicine (ICAR MEDCOM).” Scandinavian journal of trauma, resuscitation and emergency medicine vol. 24,1 111. 15 Sep. 2016, doi:10.1186/s13049-016-0303-7
Brugger, Hermann et al. “Cut-off values of serum potassium and core temperature at hospital admission for extracorporeal rewarming of avalanche victims in cardiac arrest: A retrospective multi-centre study.” Resuscitation vol. 139 (2019): 222-229. doi:10.1016/j.resuscitation.2019.04.025
Musi, Martin E et al. “Clinical staging of accidental hypothermia: The Revised Swiss System: Recommendation of the International Commission for Mountain Emergency Medicine (ICAR MedCom).” Resuscitation vol. 162 (2021): 182-187. doi:10.1016/j.resuscitation.2021.02.038
Walpoth, Beat H et al. “Hypothermic Cardiac Arrest – Retrospective cohort study from the International Hypothermia Registry.” Resuscitation vol. 167 (2021): 58-65. doi:10.1016/j.resuscitation.2021.08.016
Rauch, Simon et al. “Avalanche survival depends on the time of day of the accident: A retrospective observational study.” Resuscitation vol. 174 (2022): 47-52. doi:10.1016/j.resuscitation.2022.03.023
Pasquier, M et al. “On-site treatment of avalanche victims: Scoping review and 2023 recommendations of the international commission for mountain emergency medicine (ICAR MedCom).” Resuscitation vol. 184 (2023): 109708. doi:10.1016/j.resuscitation.2023.109708
Bogle, Lee B et al. “Triaging multiple victims in an avalanche setting: the Avalanche Survival Optimizing Rescue Triage algorithmic approach.” Wilderness & environmental medicine vol. 21,1 (2010): 28-34. doi:10.1016/j.wem.2009.12.002
Dow, Jennifer et al. “Wilderness Medical Society Clinical Practice Guidelines for the Out-of-Hospital Evaluation and Treatment of Accidental Hypothermia: 2019 Update.” Wilderness & environmental medicine vol. 30,4S (2019): S47-S69. doi:10.1016/j.wem.2019.10.002
Der Beitrag Podcastfolge 50 – März 2023 erschien zuerst auf pin-up-docs - don't panic.

Feb 28, 2023 • 3h 6min
Podcastfolge 49 – Februar 2023
Journal Club
Johannes: Appropriateness of Initial Course of Action in the Management of Blunt Trauma Based on a Diagnostic Workup Including an Extended Ultrasonography Scan. JAMA Netw Open. 2022 Dec 1;5(12):e2245432. doi: 10.1001/jamanetworkopen.2022.45432.
Ines:
Romero C, Shartar S, Carr MJ. Pericardial Tamponade After Systemic Alteplase in Stroke and Emergent Reversal With Tranexamic Acid. Clin Pract Cases Emerg Med. 2019 Dec 17;4(1):55-58. doi: 10.5811/cpcem.2019.10.44369. PMID: 32064426; PMCID: PMC7012568.
Sanghvi S, Van Tuyl A, Greenstein J, Hahn B. Tranexamic acid for treatment of pulmonary hemorrhage after tissue plasminogen activator administration for intubated patient. Am J Emerg Med. 2019 Aug;37(8):1602.e5-1602.e6. doi: 10.1016/j.ajem.2019.05.024. Epub 2019 May 14. PMID: 31130371.
French KF, White J, Hoesch RE. Treatment of intracerebral hemorrhage with tranexamic acid after thrombolysis with tissue plasminogen activator. Neurocrit Care. 2012 Aug;17(1):107-11. doi: 10.1007/s12028-012-9681-5. PMID: 22311234.
Mark und Thorben:
Jan: Chaudhuri D, Jinah R, Burns KEA, Angriman F, Ferreyro BL, Munshi L, Goligher E, Scales D, Cook DJ, Mauri T, Rochwerg B. Helmet noninvasive ventilation compared to facemask noninvasive ventilation and high-flow nasal cannula in acute respiratory failure: a systematic review and meta-analysis. Eur Respir J. 2022 Mar 10;59(3):2101269. doi: 10.1183/13993003.01269-2021. PMID: 34413155.
Haerkens MH, Kox M, Lemson J, Houterman S, van der Hoeven JG, Pickkers P. Crew Resource Management in the Intensive Care Unit: a prospective 3-year cohort study. Acta Anaesthesiol Scand. 2015 Nov;59(10):1319-29. doi: 10.1111/aas.12573. Epub 2015 Jun 16. PMID: 26079640; PMCID: PMC5033035.
Moffatt-Bruce SD, Hefner JL, Mekhjian H, McAlearney JS, Latimer Rn Ms T, Ellison C, Scheck McAlearney A. What Is the Return on Investment for Implementation of a Crew Resource Management Program at an Academic Medical Center?. Am J Med Qual. 2019 Sep/Oct;34(5):502-508. doi: 10.1177/1062860619873226. PMID: 31479291.
El Khamali R, Mouaci A, Valera S, Cano-Chervel M, Pinglis C, Sanz C, Allal A, Attard V, Malardier J, Delfino M, D’Anna F, Rostini P, Aguilard S, Berthias K, Cresta B, Iride F, Reynaud V, Suard J, Syja W, Vankiersbilck C, Chevalier N, Inthavong K, Forel JM, Baumstarck K, Papazian L; SISTRESSREA Study Group. Effects of a Multimodal Program Including Simulation on Job Strain Among Nurses Working in Intensive Care Units: A Randomized Clinical Trial. JAMA. 2018 Nov 20;320(19):1988-1997. doi: 10.1001/jama.2018.14284. PMID: 30357264; PMCID: PMC6248163.
Hautpthemen:
Stumpfes Thoraxtrauma – Commotio cordis und Contusio cordis
Herzschmerz mal anders
Quellen und Shownotes folgen
perioperative Anaphylaxie
Anaphylaxie ist perioperativ auf Grund der Umstände und der Nebenwirkungen der Narkose und operativen Verfahren schwierig zu diagnostizieren.
Die wichtigste Therapie nach dem Stoppen des Agens ist die Gabe von Adrenalin in der richtigen Dosis über den richtigen Applikationswegs.
Die Anaphylaxie Reaktion kann trotz adäquater Therapie fortschreiten.
Eine Allergie Diagnostik sollte bei schwerer Anaphylaxie ca. 6 Wochen in Absprache mit dem Hausarzt durchgeführt werden.
Die Anamnestische Penicillin Allergie hat große Konsequenzen für Patienten und das Gesundheitssystem.
Quellen:
•Leitlinie zu Akuttherapie und Management der Anaphylaxie – Update 2021: S2k-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Allergologie und klinische Immunologie (DGAKI)
•Manian, D.V., Volcheck, G.W. Perioperative Anaphylaxis: Evaluation and Management. Clinic Rev Allerg Immunol 62, 383–399 (2022). https://doi.org/10.1007/s12016-021-08874-1
•Charles Tacquard, Toshiaki Iba, Jerrold H. Levy; Perioperative Anaphylaxis. Anesthesiology 2023; 138:100–110 doi: https://doi.org/10.1097/ALN.0000000000004419
•Kunzel S, Werschy A, Koch T. Management der Anaphylaxie im OP [Management of perioperativeanaphylaxis]. Anaesthesist. 2020 Sep;69(9):685-698. German. doi: 10.1007/s00101-020-00825-3. PMID: 32757033.
•Sadleir, P.H.M., Clarke, R.C., Bozic, B. and Platt, P.R. (2018), Consequences of proceeding with surgery after resuscitation from intra-operative anaphylaxis. Anaesthesia, 73: 32-39. https://doi.org/10.1111/anae.14106
•Hepner, David L. MD*; Castells, Mariana C. MD, PhD†. Anaphylaxis During the Perioperative Period. Anesthesia & Analgesia 97(5):p 1381-1395, November 2003. | DOI: 10.1213/01.ANE.0000082993.84883.7D
• Arzneimittelüberempfindlichkeit: Diagnostik, Genetik und VermeidungDtsch Arztebl Int 2018; 115: 501-12; DOI: 10.3238/arztebl.2018.0501Böhm, Ruwen; Proksch, Ehrhardt; Schwarz, Thomas; Cascorbi, Ingolf
Pumphrey RS. Lessons for management of anaphylaxis from a study of fatal reactions. Clin Exp Allergy. 2000 Aug;30(8):1144-50. doi: 10.1046/j.1365-2222.2000.00864.x. PMID: 10931122.
Der Beitrag Podcastfolge 49 – Februar 2023 erschien zuerst auf pin-up-docs - don't panic.

Jan 29, 2023 • 4h 21min
Podcastfolge 48 – Januar 2023
Hallo und herzlich Willkommen auch im neuen Jahr. 2023 und wir haben immer noch Bock für Euch FOAMed zu machen. Es warten viele coole Themen, spannende Projekte und natürlich auch viele Studien, die wir besprechen und für Euch versuchen zusammenzufassen!
In dieser Folge sprechen wir über das große Thema Delir, über den Intensivtransport und über CRM im OP. Zudem gibt es wie immer den bewährten Journal Club…
Also viel Spaß beim Hören!
Vermischtes
Symposium geburtshilfliche Anästhesie
Klicke, um auf Geburtshilfliches_Anaesthesiesymposium_Flyer_2023.pdf zuzugreifen
Journal Club:
Paula:
Saleem, Safwat et al. “Traumatic Injuries Following Mechanical versus Manual Chest Compression.” Open access emergency medicine : OAEM vol. 14 557-562. 4 Oct. 2022, doi:10.2147/OAEM.S374785
Pietsch, Urs et al. “Oral transmucosal fentanyl citrate analgesia in prehospital trauma care: an observational cohort study.” Scandinavian journal of trauma, resuscitation and emergency medicine vol. 31,1 2. 7 Jan. 2023, doi:10.1186/s13049-023-01066-0
Johannes:
Full moons are not associated with increases in emergency medical services (EMS) activations (911 calls) in the United States. Am J Emerg Med. 2022 Nov;61:227-228. doi: 10.1016/j.ajem.2022.07.044. Epub 2022 Jul 20.
Intra-articular lidocaine versus intravenous sedation for closed reduction of acute anterior shoulder dislocation in the emergency department: a systematic review and meta-analysis. CJEM. 2022 Dec;24(8):809-819. doi: 10.1007/s43678-022-00368-z. Epub 2022 Oct 1.
Dana:
Pfennig CL, Wilson CA, Britt TW, Pirrallo RG, Checura CM. A comparative analysis on fertility success among physician specialties. Acad Emerg Med. 2022 Jun;29(6):792-794. doi: 10.1111/acem.14463. Epub 2022 Feb 27. PMID: 35178827; PMCID: PMC9305146.
Colwill M, Somerville C, Lindberg E, Williams C, Bryan J, Welman T. Cardiopulmonary resuscitation on television: are we miseducating the public? Postgrad Med J. 2018 Feb;94(1108):71-75. doi: 10.1136/postgradmedj-2017-135122. Epub 2017 Oct 9. PMID: 28993522.
Horner-Syndrom nach PDK-Anlage:
https://www.ai-online.info/abstracts/pdf/dacAbstracts/2012/P_PO_2.3_5_01609.pdf
Park SY, Chun HR, Kim MG, Lee SJ, Kim SH, Ok SY, Cho A. Transient Horner’s syndrome following thoracic epidural anesthesia for mastectomy: a prospective observational study. Can J Anaesth. 2015 Mar;62(3):252-7. doi: 10.1007/s12630-014-0284-9. Epub 2015 Jan 6. PMID: 25560203.
Rothe KF, von Finck M. Das Hornersyndrom in der Geburtshilfe. Eine seltene Komplikation rückenmarksnaher Regionalanaesthesieverfahren [Horner’s syndrome in obstetrics. A rare complication of peridural regional anesthetic procedures]. Reg Anaesth. 1985 Apr;8(2):36-8. German. PMID: 4001462.
https://www.ai-online.info/images/ai-ausgabe/2016/02-2016/2016_2_80-82_Auftreten%20eines%20Horner-Syndroms%20mit%20Hemiparese%20und%20Hirnnervenlaehmung%20nach%20thorakaler%20P.pdf
Delir
https://register.awmf.org/assets/guidelines/030-006l-S1_Delir-und-Verwirrtheitszustaende-Alkoholentzugsdelir_2022-01.pdfhttps://register.awmf.org/assets/guidelines/001-012l_S3_Analgesie-Sedierung-Delirmanagement-in-der-Intensivmedizin-DAS_2021-08.pdfhttps://www.bjanaesthesia.org/action/showPdf?pii=S0007-0912%2820%2930566-3NeuroVISION Investigators. “Perioperative covert stroke in patients undergoing non-cardiac surgery (NeuroVISION): a prospective cohort study.” Lancet (London, England) vol. 394,10203 (2019): 1022-1029. doi:10.1016/S0140-6736(19)31795-7
Aldecoa, César et al. “European Society of Anaesthesiology evidence-based and consensus-based guideline on postoperative delirium.” European journal of anaesthesiology vol. 34,4 (2017): 192-214. doi:10.1097/EJA.0000000000000594
Chan, Matthew T V et al. “BIS-guided anesthesia decreases postoperative delirium and cognitive decline.” Journal of neurosurgical anesthesiology vol. 25,1 (2013): 33-42. doi:10.1097/ANA.0b013e3182712fba
Hirsch, J et al. “Impact of intraoperative hypotension and blood pressure fluctuations on early postoperative delirium after non-cardiac surgery.” British journal of anaesthesia vol. 115,3 (2015): 418-26. doi:10.1093/bja/aeu458
Nelson, B J et al. “Intensive care unit drug use and subsequent quality of life in acute lung injury patients.” Critical care medicine vol. 28,11 (2000): 3626-30. doi:10.1097/00003246-200011000-00013
Treggiari, Miriam M et al. “Randomized trial of light versus deep sedation on mental health after critical illness.” Critical care medicine vol. 37,9 (2009): 2527-34. doi:10.1097/CCM.0b013e3181a5689f
Treggiari-Venzi, M et al. “Overnight sedation with midazolam or propofol in the ICU: effects on sleep quality, anxiety and depression.” Intensive care medicine vol. 22,11 (1996): 1186-90. doi:10.1007/BF01709334
Chanques, Gerald et al. “Impact of systematic evaluation of pain and agitation in an intensive care unit.” Critical care medicine vol. 34,6 (2006): 1691-9. doi:10.1097/01.CCM.0000218416.62457.56
Rijkenberg, S et al. “Pain measurement in mechanically ventilated critically ill patients: Behavioral Pain Scale versus Critical-Care Pain Observation Tool.” Journal of critical care vol. 30,1 (2015): 167-72. doi:10.1016/j.jcrc.2014.09.007
Klicke, um auf 20190211-cam-icu-ras-bps-a4.pdf zuzugreifen
Whipple, J K et al. “Analysis of pain management in critically ill patients.” Pharmacotherapy vol. 15,5 (1995): 592-9. doi:10.1002/j.1875-9114.1995.tb02868.x
Girard, Timothy D et al. “Efficacy and safety of a paired sedation and ventilator weaning protocol for mechanically ventilated patients in intensive care (Awakening and Breathing Controlled trial): a randomised controlled trial.” Lancet (London, England) vol. 371,9607 (2008): 126-34. doi:10.1016/S0140-6736(08)60105-1
van den Boogaard, Mark et al. “Influence of sedation on delirium recognition in critically ill patients: A multinational cohort study.” Australian critical care : official journal of the Confederation of Australian Critical Care Nurses vol. 33,5 (2020): 420-425. doi:10.1016/j.aucc.2019.12.002
Perpiñá-Galvañ, Juana, and Miguel Richart-Martínez. “Scales for evaluating self-perceived anxiety levels in patients admitted to intensive care units: a review.” American journal of critical care : an official publication, American Association of Critical-Care Nurses vol. 18,6 (2009): 571-80. doi:10.4037/ajcc2009682
Marra, Annachiara et al. “The ABCDEF Bundle in Critical Care.” Critical care clinics vol. 33,2 (2017): 225-243. doi:10.1016/j.ccc.2016.12.005
Burry, Lisa et al. “Daily sedation interruption versus no daily sedation interruption for critically ill adult patients requiring invasive mechanical ventilation.” The Cochrane database of systematic reviews vol. 2014,7 CD009176. 9 Jul. 2014, doi:10.1002/14651858.CD009176.pub2
Laerkner, Eva et al. “No-sedation during mechanical ventilation: impact on patient’s consciousness, nursing workload and costs.” Nursing in critical care vol. 21,1 (2016): 28-35. doi:10.1111/nicc.12161
Pisani, Margaret A et al. “Association of cumulative dose of haloperidol with next-day delirium in older medical ICU patients.” Critical care medicine vol. 43,5 (2015): 996-1002. doi:10.1097/CCM.0000000000000863
Wan, Ruth Y Y et al. “Quetiapine in refractory hyperactive and mixed intensive care delirium: a case series.” Critical care (London, England) vol. 15,3 R159. 28 Jun. 2011, doi:10.1186/cc10294
Lonergan, E et al. “Antipsychotics for delirium.” The Cochrane database of systematic reviews ,2 CD005594. 18 Apr. 2007, doi:10.1002/14651858.CD005594.pub2
Veiga, Viviane Cordeiro et al. “Adverse events during intrahospital transport of critically ill patients in a large hospital.” “Eventos adversos durante transporte intra-hospitalar de pacientes críticos em hospital de grande porte.” Revista Brasileira de terapia intensiva vol. 31,1 (2019): 15-20. doi:10.5935/0103-507X.20190003
Wang, Kun et al. “Effects of dexmedetomidine on perioperative stress, inflammation, and immune function: systematic review and meta-analysis.” British journal of anaesthesia vol. 123,6 (2019): 777-794. doi:10.1016/j.bja.2019.07.027
Wu, Xin-Hai et al. “Low-dose Dexmedetomidine Improves Sleep Quality Pattern in Elderly Patients after Noncardiac Surgery in the Intensive Care Unit: A Pilot Randomized Controlled Trial.” Anesthesiology vol. 125,5 (2016): 979-991. doi:10.1097/ALN.0000000000001325
Sedierungsfreie Intensivmedizin:https://www.abhoeren-podcast.de/podcast/3-visite-sedierungsfreie-intensivmedizin-feat-johannes-kalbhenn/
CRM im OP
https://ains.umg.eu/studium-lehre/podcast/episode-10-uebergabekultur/
https://flexikon.doccheck.com/de/Crew_Resource_Management
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34134934/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34852415/
Der Beitrag Podcastfolge 48 – Januar 2023 erschien zuerst auf pin-up-docs - don't panic.

Dec 31, 2022 • 1h 14min
Treffen sich drei Podcasts – Fehlerkultur in der Kindermedizin
Es haben sich die Expertise-Piraten, die pin-up-docs und die Jungs vom Kinderanästhesie-Talk zusammengefunden um über #meinlieblingsfehler und die Fehlerkultur in der (Kinder-)medizin zu sprechen.
Hört rein und habt viel Spaß dabei!
Der Beitrag Treffen sich drei Podcasts – Fehlerkultur in der Kindermedizin erschien zuerst auf pin-up-docs - don't panic.

Dec 27, 2022 • 4h 6min
Podcast Folge 47 – Dezember 2022
Last but not least haben wir zum Ende des Jahres noch tolle Beiträge für Euch: Wir sprechen über taktische Medizin, Supplementiva bei Regionalanästhesie und beenden unsere Reihe über das Klima.
Viel Spaß beim Hören und einen guten Rutsch ins neue Jahr, in dem wir Euch wieder viele spannende Themen vorstellen, Studien besprechen und natürlich auch Artikel an die Hand geben wollen.
Studien:
Thorben
Moayedi S, Patel P, Brady N, Witting M, Dickfeld TL. Anteroposterior Pacer Pad Position Is More Likely to Capture Than Anterolateral for Transcutaneous Cardiac Pacing. Circulation. 2022 Oct 4;146(14):1103-1104. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.122.060735. Epub 2022 Oct 3. PMID: 36191069.
Pham H, Medford WG, Horst S, Levesque M, Ragoonanan D, Price C, Colbassani H, Piper K, Chastain K. Andexanet alfa versus four-factor prothrombin complex concentrate for the reversal of apixaban- or rivaroxaban-associated intracranial hemorrhages. Am J Emerg Med. 2022 May;55:38-44. doi: 10.1016/j.ajem.2022.02.029. Epub 2022 Feb 24. PMID: 35272069.
Johannes:
Huber, Juergen and M. Inoua, Sabiou and Kerschbamer, Rudolf and König-Kersting, Christian and Palan, Stefan and Smith, Vernon L., Nobel and Novice: Author Prominence Affects Peer Review (August 16, 2022). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4190976 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4190976
Dana:
Cheskes, S., Verbeek, P. R., Drennan, I. R., McLeod, S. L., Turner, L., Pinto, R., Feldman, M., Davis, M., Vaillancourt, C., Morrison, L. J., Dorian, P., & Scales, D. C. (2022). Defibrillation strategies for refractory ventricular fibrillation. New England Journal of Medicine. https://doi.org/10.1056/nejmoa2207304
Video dazu: https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMoa2207304?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%20%200pubmed
Wolff DL, Schultz ANØ, Söderberg K, Kampmann JD, Bauer EH. [Christmas article: Christmas music might just be the secret behind the peace of Christmas …]. Ugeskr Laeger. 2022 Dec 12;184(50):V80101. Danish. PMID: 36510810.
Jan:
Schwindt, J.C., Schäfer, S., Grass, B. et al. Wenn die Maskenbeatmung beim Neugeborenen schwierig ist. Monatsschr Kinderheilkd 170, 1016–1022 (2022). https://doi.org/10.1007/s00112-022-01586-6
Zulassungserweiterung Novo Seven
Paula:
Hernández G, Paredes I, Moran F, et al. Effect of postextubation noninvasive ventilation with active humidification vs high-flow nasal cannula on reintubation in patients at very high risk for extubation failure: a randomized trial. Intensive Care Med. 2022;48(12):1751-1759. doi:10.1007/s00134-022-06919-3
Vermischtes
https://www.aerzteblatt.de/archiv/228707/Arzneimittelkommission-der-deutschen-Aerzteschaft-Aus-der-UAW-Datenbank-Intraossaere-Gabe-von-Lidocain-zur-Schmerztherapie-bei-paediatrischen-Patienten-eine-nicht-sachgerechte-potenziell-gefaehrliche-
https://www.aerzteblatt.de/archiv/228725/Thrombozytenaggregationshemmer-und-Antikoagulanzien-bei-viszeralmedizinischen-Eingriffen
Adjuvantien in der Regionalanästhesie
LAAnschlagzeitWirkdauerToxizitätLidocain 1-2%++++(90-120min)+Mepivacain1,5%Prilocain 1%++++(1,5-3h)++Ropivacain 0,75%++++(bis 12 h)+++Bupivacain0,5%L-Bupivacain 0,5%++++++ (bis 24h)+++++++++++Ropivacain0,2%–+++ (bis 12h)+++Exparel-liposomalesBupivacain– Nur 3% freies Bupivacain+++++ bis zu 72h++++Anschlagszeiten, Wirkdauer und Toxizität ausgewählter Lokalanästhetika
Gadsden J, Hadzic A, Gandhi K, Shariat A, Xu D, Maliakal T, Patel V. The effect of mixing 1.5% mepivacaine and 0.5% bupivacaine on duration of analgesia and latency of block onset in ultrasound-guided interscalene block. Anesth Analg. 2011 Feb;112(2):471-6. doi: 10.1213/ANE.0b013e3182042f7f. Epub 2010 Dec 14. PMID: 21156983.
Desmet M, Braems H, Reynvoet M, Plasschaert S, Van Cauwelaert J, Pottel H, Carlier S, Missant C, Van de Velde M. I.V. and perineural dexamethasone are equivalent in increasing the analgesic duration of a single-shot interscalene block with ropivacaine for shoulder surgery: a prospective, randomized, placebo-controlled study. Br J Anaesth. 2013 Sep;111(3):445-52. doi: 10.1093/bja/aet109. Epub 2013 Apr 15. PMID: 23587875.
Ilfeld BM, Eisenach JC, Gabriel RA. Clinical Effectiveness of Liposomal Bupivacaine Administered by Infiltration or Peripheral Nerve Block to Treat Postoperative Pain. Anesthesiology. 2021 Feb 1;134(2):283-344. doi: 10.1097/ALN.0000000000003630. PMID: 33372949.
Hussain N, Brull R, Sheehy B, Essandoh MK, Stahl DL, Weaver TE, Abdallah FW. Perineural Liposomal Bupivacaine Is Not Superior to Nonliposomal Bupivacaine for Peripheral Nerve Block Analgesia. Anesthesiology. 2021 Feb 1;134(2):147-164. doi: 10.1097/ALN.0000000000003651. PMID: 33372953.
Otremba B, Dinges HC, Schubert AK, Zink W, Steinfeldt T, Wulf H, Wiesmann T. Liposomales Bupivacain – kein Durchbruch in der postoperativen Schmerztherapie [Liposomal bupivacaine-No breakthrough in postoperative pain management]. Anaesthesiologie. 2022 Jul;71(7):556-564. German. doi: 10.1007/s00101-022-01118-7. Epub 2022 Apr 25. PMID: 35469071.
Nysora Education Youtube
Take Home Messages:
Die Anschlagzeit der Lokalanästhetika ist abhängig von der verwendeten Konzentration und Menge des verwendeten Lokalanästhetikums
Lokalanästhetika möglichst nicht mischen
zahlreiche Adjutanten sind in der Literatur beschrieben, i.v. Applikation von Dexamethason in der Dosis 8mg hat den größten Stellenwert
viele Adjuvantien sind in Deutschland ohne Zulassung für die perineurale Injektion auf Grund der eingeschränkten Datenlage und potentieller Neurotoxizität, so dass die Anwendung ein off Label use darstellt
Taktische Medizin
Kochrezept für Analgesie in einer taktischen Einsatzlage für die adäquate Analgesie um 5 Uhr morgens im Feld:
Esketamin i.v. )
1/4 des Körpergewichts in mg für ein „kleineres Aua“
1/2 des Körpergewichts in mg für ein „großes Aua“
1 komplettes Körpergewicht in mg für Narkose
So sollte es zumindest fürs Erste funktionieren…
Unsere Quellen:
https://www.thieme-connect.de/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0041-108484
Eastridge BJ, Mabry RL, Seguin P, Cantrell J, Tops T, Uribe P, Mallett O, Zubko T, Oetjen-Gerdes L, Rasmussen TE, Butler FK, Kotwal RS, Holcomb JB, Wade C, Champion H, Lawnick M, Moores L, Blackbourne LH. Death on the battlefield (2001-2011): implications for the future of combat casualty care. J Trauma Acute Care Surg. 2012 Dec;73(6 Suppl 5):S431-7. doi: 10.1097/TA.0b013e3182755dcc. Erratum in: J Trauma Acute Care Surg. 2013 Feb;74(2):706. Kotwal, Russell S [corrected to Kotwal, Russ S]. PMID: 23192066.
Blackbourne LH, Baer DG, Eastridge BJ, Kheirabadi B, Bagley S, Kragh JF Jr, Cap AP, Dubick MA, Morrison JJ, Midwinter MJ, Butler FK, Kotwal RS, Holcomb JB. Military medical revolution: prehospital combat casualty care. J Trauma Acute Care Surg. 2012 Dec;73(6 Suppl 5):S372-7. doi: 10.1097/TA.0b013e3182755662. Erratum in: J Trauma Acute Care Surg. 2013 Feb;74(2):705. Kotwal, Russell S [corrected to Kotwal, Russ S]. Erratum in: J Trauma Acute Care Surg. 2013 Jan;74(1):347. Bagley, Stephanie [added]. PMID: 23192058.
Kotwal RS, Butler FK Jr. Junctional Hemorrhage Control for Tactical Combat Casualty Care. Wilderness Environ Med. 2017 Jun;28(2S):S33-S38. doi: 10.1016/j.wem.2016.11.007. Epub 2017 Mar 17. PMID: 28318990.
Montgomery HR, Drew B, Torrisi J, Adams MG, Remley MA, Rich TA, Greydanus DJ, Shaw TA. TCCC Guidelines Comprehensive Review and Edits 2020: TCCC Guidelines Change 20-05 01 November 2020. J Spec Oper Med. 2021 Summer;21(2):122-127. doi: 10.55460/SU0P-ZNLN. PMID: 34105138.
Seamon MJ, Fisher CA, Gaughan J, Lloyd M, Bradley KM, Santora TA, Pathak AS, Goldberg AJ. Prehospital procedures before emergency department thoracotomy: „scoop and run“ saves lives. J Trauma. 2007; 63: 113–20
Mit herzlichem und bestem Dank an:
Oberfeldarzt Dr. Dennis Ritter, Leitender Oberarzt Klinik X, BwZKrhs Koblenz, Deutscher Sprecher Emergency Medicine Panel der NATO.
Klimawandel
eMail Julian
julian.vaith@healthforfuture-hamburg.org
Health4Future: Vernetzung über Ortsgruppen
https://healthforfuture.de/health-for-future-ortsgruppen/
Arbeitsgruppe Anästhesie bei KLUG
https://www.klimawandel-gesundheit.de/ag-anasthesie-mailingliste/
Ausbildung KlimamanagerInnen für Kliniken
https://www.klik-krankenhaus.de/startseite
Der Beitrag Podcast Folge 47 – Dezember 2022 erschien zuerst auf pin-up-docs - don't panic.

Nov 29, 2022 • 3h 32min
Podcast Folge 46 – November 2022
Booommm! Unsere neue Folge ist da! Wie immer mit Journal Club, dazu Nerdfacts zu opiatinduziertem Husten, Auswirkungen des Klimawandels auf unsere Gesundheit und ganz viel zu Knochenzement. Viel Spaß beim hören!
Studien:
Johannes:
Häske D, Blumenstock G, Hossfeld B, Wölfl C, Schweigkofler U, Stock JP: The Immo traffic light system as a decision-making tool for prehospital spinal immobilization—a systematic review. Dtsch Arztebl Int 2022; 119: 753–8. DOI: 10.3238/arztebl.m2022.0291
Thorben:
Ketamine for Management of Neonatal and Pediatric Refractory Status Epilepticus Marin Jacobwitz, Caitlyn Mulvihill, Michael C. Kaufman, Alexander K.Gonzalez, Karla Resendiz, Jennifer M. MacDonald, ConallFrancoeur, Ingo Helbig, Alexis A. Topjian, Nicholas S. Abend Neurology Sep 2022, 99 (12) e1227-e1238; DOI:10.1212/WNL.0000000000200889
Ines:
Olabarri M, Lejarzegi Anakabe E, García S, Intxauspe Maritxalar A, Benito J, Mintegi S. Safety of ketamine for reducing fractures in a pediatric emergency department. Seguridad del uso de ketamina para reducir fracturasen un servicio de urgencias pediátrico Emergencias. 2022 Oct;34(5):339-344. English, Spanish. PMID: 36217928.
The Paxlovid Rebound Study: A Prospective Cohort Study to Evaluate Viral and Symptom Rebound Differences Between Paxlovid and Untreated COVID-19 Participants Jay A. Pandit, Jennifer M. Radin, Danielle Chiang, Emily Spencer, Jeff Pawelek, Mira Diwan, Leila Roumani, Michael Mina medRxiv 2022.11.14.22282195; doi: https://doi.org/10.1101/2022.11.14.22282195 Preprint, has not been peer-reviewed
Nirmatrelvir/Ritonavir (Paxlovid) Interaktive Checkliste für den Einsatz Deutsche Gesellschaft für Internistische Intensivmedizin und Notfallmedizin e.V. (DGIIN)
Jan:
Oxygen-Saturation Targets for Critically Ill Adults Receiving Mechanical Ventilation. Semler MW, Casey JD, Lloyd BD, Hastings PG, Hays MA, Stollings JL, Buell KG, Brems JH, Qian ET, Seitz KP, Wang L, Lindsell CJ, Freundlich RE, Wanderer JP, Han JH, Bernard GR, Self WH, Rice TW; PILOT Investigators and the Pragmatic Critical Care Research Group.N Engl J Med. 2022 Nov 10;387(19):1759-1769. doi: 10.1056/NEJMoa2208415. Epub 2022 Oct 24.PMID: 36278971 Clinical Trial.
Paula:
de-Madaria E, Buxbaum JL, Maisonneuve P, García García de Paredes A, Zapater P, Guilabert L, Vaillo-Rocamora A, Rodríguez-Gandía MÁ, Donate-Ortega J, Lozada-Hernández EE, Collazo Moreno AJR, Lira-Aguilar A, Llovet LP, Mehta R, Tandel R, Navarro P, Sánchez-Pardo AM, Sánchez-Marin C, Cobreros M, Fernández-Cabrera I, Casals-Seoane F, Casas Deza D, Lauret-Braña E, Martí-Marqués E, Camacho-Montaño LM, Ubieto V, Ganuza M, Bolado F; ERICA Consortium. Aggressive or Moderate Fluid Resuscitation in Acute Pancreatitis. N Engl J Med. 2022 Sep 15;387(11):989-1000. doi: 10.1056/NEJMoa2202884. PMID: 36103415.
Opiat induzierter Husten
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7723435/#!po=23.3871
Knochenzement
Kursmaterial „Zement und Zementiertechnik“ Arbeitsgemeinschaft für Endoprothetik
Griffiths R, Babu S, Dixon P, Freeman N, Hurford D, Kelleher E, Moppett I, Ray D, Sahota O, Shields M, White S. Guideline for the management of hip fractures 2020: Guideline by the Association of Anaesthetists. Anaesthesia. 2021 Feb;76(2):225-237. doi: 10.1111/anae.15291. Epub 2020 Dec 2. PMID: 33289066.
Donaldson AJ, Thomson HE, Harper NJ, Kenny NW. Bone cement implantation syndrome. Br J Anaesth. 2009 Jan;102(1):12-22. doi: 10.1093/bja/aen328. PMID: 19059919.
Hagio K, Sugano N, Takashina M, Nishii T, Yoshikawa H, Ochi T. Embolic events during total hip arthroplasty: an echocardiographic study. J Arthroplasty. 2003 Feb;18(2):186-92. doi: 10.1054/arth.2003.50027. PMID: 12629609.
BOA-Coach: Palacos mitunter umwerfend
Der Beitrag Podcast Folge 46 – November 2022 erschien zuerst auf pin-up-docs - don't panic.

Oct 30, 2022 • 2h 43min
Podcast Folge 45 – Oktober 2022
Die Sonderfolge von unserem Pin-Up-Docs Wochenende in der Nordheide ist da! Einen XXL-Journal-Club und unsere Regeln für die Intensivstation und den OP haben wir für euch vorbereitet. Viel Spaß beim hören!
Journal Club:
Thorben: Kjaergaard J, Møller JE, Schmidt H, Grand J, Mølstrøm S, Borregaard B, Venø S, Sarkisian L, Mamaev D, Jensen LO, Nyholm B, Høfsten DE, Josiassen J, Thomsen JH, Thune JJ, Obling LER, Lindholm MG, Frydland M, Meyer MAS, Winther-Jensen M, Beske RP, Frikke-Schmidt R, Wiberg S, Boesgaard S, Madsen SA, Jørgensen VL, Hassager C. Blood-Pressure Targets in Comatose Survivors of Cardiac Arrest. N Engl J Med. 2022 Oct 20;387(16):1456-1466. doi: 10.1056/NEJMoa2208687. Epub 2022 Aug 27. PMID: 36027564.
Johannes: Schmidt H, Kjaergaard J, Hassager C, Mølstrøm S, Grand J, Borregaard B, Roelsgaard Obling LE, Venø S, Sarkisian L, Mamaev D, Jensen LO, Nyholm B, Høfsten DE, Josiassen J, Thomsen JH, Thune JJ, Lindholm MG, Stengaard Meyer MA, Winther-Jensen M, Sørensen M, Frydland M, Beske RP, Frikke-Schmidt R, Wiberg S, Boesgaard S, Lind Jørgensen V, Møller JE. Oxygen Targets in Comatose Survivors of Cardiac Arrest. N Engl J Med. 2022 Oct 20;387(16):1467-1476. doi: 10.1056/NEJMoa2208686. Epub 2022 Aug 27. PMID: 36027567.
Dana: Hodkinson A, Zhou A, Johnson J, Geraghty K, Riley R, Zhou A, Panagopoulou E, Chew-Graham CA, Peters D, Esmail A, Panagioti M. Associations of physician burnout with career engagement and quality of patient care: systematic review and meta-analysis. BMJ. 2022 Sep 14;378:e070442. doi: 10.1136/bmj-2022-070442. PMID: 36104064; PMCID: PMC9472104.
Paula: Engels R, Graziani C, Higgins I, Thompson J, Kaplow R, Vettese TE, Massart A. Impact of Do-Not-Resuscitate Orders on Nursing Clinical Decision Making. South Med J. 2020 Jul;113(7):330-336. doi: 10.14423/SMJ.0000000000001112. PMID: 32617590.
Ines: Leonovicz O, Cohen-Rosenblum A, Martin C. Operating Room Fire During Total Knee Arthroplasty Tibial Impaction: A Case Report and Review of the Literature. Arthroplast Today. 2022 Jun 17;16:164-166. doi: 10.1016/j.artd.2022.04.007. PMID: 35769768; PMCID: PMC9234007.
Jones TS, Black IH, Robinson TN, Jones EL. Operating Room Fires. Anesthesiology. 2019 Mar;130(3):492-501. doi: 10.1097/ALN.0000000000002598. PMID: 30664060.
never thought dr ilizarov’s famous picture smoking with his patient intra-op came in color as well boys never forget to keep it sterile and classy pic.twitter.com/c1p3iKuiwR— عبدالعزيز (@Bayounis) June 12, 2022
Smoking in the OR
Jan: Mullens W, Dauw J, Martens P, Verbrugge FH, Nijst P, Meekers E, Tartaglia K, Chenot F, Moubayed S, Dierckx R, Blouard P, Troisfontaines P, Derthoo D, Smolders W, Bruckers L, Droogne W, Ter Maaten JM, Damman K, Lassus J, Mebazaa A, Filippatos G, Ruschitzka F, Dupont M; ADVOR Study Group. Acetazolamide in Acute Decompensated Heart Failure with Volume Overload. N Engl J Med. 2022 Sep 29;387(13):1185-1195. doi: 10.1056/NEJMoa2203094. Epub 2022 Aug 27. PMID: 36027559.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ejhf.1307
https://icuscenarios.com/episode-51-resuscitating-and-deresuscitating-with-hypertonic-saline-with-sean-barnett/
Unsere Regeln:
Für die ICU:
Wenn du etwas „mal schnell“ erledigen willst, wird es schiefgehen
Know your Enemy – kenne deine OÄ und ChirurgInnen
Regel 5: vertraue niemandem!
Für die Chirurgen ist es nie die Anastomose.
Für Anästhesisten nie die Lunge
Für Kardiologen nie das Herz.
Beschuldige erst andere wenn du deine Baustellen kennst
set your goals
Kenne die Erwartungen Und die Ziele der Patient*innen, Angehörigen und der anderen Fächer und definiere realistische Behandlungsziele und reevaluiere täglich
Art und Sinn folgender Punkte sollte man täglich reevaluieren:
Antikoagulation
Antiinfektiva
Ernährung
Sedierung/Narkose
Zugänge
Mobilisation
Weaning
Mache immer eine Aufgabe zu Ende, bevor du mit der nächsten beginnst
Priosiere so, dass es für den Pat./die Pat. gut ist und nicht für Dich am einfachsten
Bremse niemals eine Sinustachykardie mit Medikamenten! Behandel die Ursache
Beim Schock geht es nicht um Blutdruck sondern um Perfusion. Schau nach Zeichen einer schlechten Perfusion, nicht auf die Zahlen
Urin
Laktat
Kapillary Refill
Mottling
Kalte Extremitäten
Bevor du Diagnostik anforderst überleg dir die Konsequenzen von einem positiven/negativen Ergebnis! Wenn die Konsequenzen die gleichen sind, ist die Diagnostik überflüssig
Wenn der Katheter nicht mehr funktioniert überleg zuerst ob du ihn noch brauchst
Du brauchst immer einen Plan B
Es ist einfacher ein Medikament/eine Therapie anzusetzen als abzusetzen.
Für den OP:
Wenn du darüber nachdenkst deinen OA anzurufen, ruf deinen OA an!!!
Ruf deinen OA nur an, wenn du die Antwort auch hören willst
hör auf dein Bauchgefühl! Wenn dir etwas komisch vorkommt, dann akzeptiere es nicht einfach, sondern geh der Sache auf den Grund.
unterschätze NIE einen Schenkelhals!
Beim Körpergewicht, den Zigaretten und beim konsumierten Alkohol immer aufrunden
wenn du dir nicht 100% sicher bist dass der Zugang funktioniert vor dem Einleiten, dann leg einen neuen!
Kenne deine Umgebung! Wo sind EZIO, Koniotomieset, VL, Dantrolen und co.
Bei einer Einleitung gibt es keinen Weg zurück! Es geht immer nur nach vorne.
Wenn du weniger von einem Medikament nehmen willst, brauchst du mehr von den anderen (beiden)
Du brauchst immer einen Plan B
Prüfe vor dem Abdecken, ob du an alles dran kommst, kontrolliere die Tubuslage und klebe alle Dinge an die du nicht mehr dran kommst gut fest (Tubus etc.)
Bereite Dich auf die OP vor und kenne den groben Ablauf
Immer ein Ohr am Pulston haben, ganz egal was du gerade tust (niemand twittert im OP )
Stell deine Alarmgrenzen vernünftig ein! Wenn dein Monitor mehr als einmal wegen der gleichen Sache alarmiert, dann solltest du den Alarm nicht einfach aus drücken sondern entweder die Ursache beheben oder die Alarmgrenze verstellen.
Immer ein Auge auf der Anderen Seite des Tuches – Narkose ist kein Selbstzweck du musst wissen was die Operateure gerade tun
Natürlich alles ohne Anspruch auf Vollständigkeit
Der Beitrag Podcast Folge 45 – Oktober 2022 erschien zuerst auf pin-up-docs - don't panic.


